CZ / EN

Co jste o Sophisticu ještě nevěděli | 05.02.2016

V showroomu Sophistic by Veronika se pro vás připravuje již dvacátá první kolekce. Veronika ji jako svou vůbec první kolekci představí novinářům a při takovém dalším mezníku značky nás napadlo se trochu vrátit do doby, kdy byl Sophistic ještě v plenkách. 

Veroniko, pamatuješ si na chvíli, kdy jsi začala vytvářet své oblečení jako samostatný návrhář a na počátky Sophisticu? 

Na takovou chvíli si pamatuji moc dobře. Ještě při studiích jsem působila jako návrhář v týmu dvou komerčních značek a přestěhovala se kvůli práci do Prahy. Osamostatnila jsem se po studiích v roce 2010, kdy jsem ještě ve svém tehdejším pronajatém bytě Na Balabence začínala tvořit první kousky pod mým jménem. O rok později jsem si pod značkou Sophistic by Veronika otevřela svůj vůbec první ateliér a showroom v jednom na pražských Vinohradech. 

Jaké byly tvé začátky jako návrhářky? Objevil se nějaký moment, který bys označila za první úspěch?

Mé návrhářské začátky byly krásné od chvíle, kdy jsem pochopila, že nejsem typ člověka do zaměstnání, že šťastná můžu být jedině jako svobodný designér, který realizuje své představy, sny a touhy. Pamatuji si nadšení ze všech prvních objednávek nebo zakázek. Tyto chvíle považuji za momenty prvních úspěchů, protože jsem postupně zjišťovala, že se svou tvorbou dokážu uživit a ještě si vydělám na založení a posouvání vlastní značky.

Jak teď vypadá tvůj obyčejný pracovní den módního designéra?

Můj den se odvíjí od toho, jestli zrovna tvořím kolekci nebo je kolekce už hotová a odprezentovaná. Pokud se kolekce zrovna tvoří, potřebuji mít svůj klid a rituály – kávu a hudbu. V takový den se snažím oprostit se maximálně od reality a vnímat jen ten svůj svět. Celý den strávím v dílně, skicuji, stříhám, aranžuji látku. Je to ale jen malý zlomek práce návrháře. Český návrhář musí být také obchodník, manažer a má spoustu dalších rolí. Když už je kolekce hotová, vypadá můj den tak, že komunikuji s dodavateli, vybírám materiály a hledám to pravé ořechové pro realizaci dalších nápadů, řeším interní záležitosti se svým týmem okolo značky a starám se o klientky.

Co podle tebe musí člověk mít, aby z něj byl dobrý a úspěšný návrhář. A jsou nějaké vlastnosti, které by neměl postrádat?

Dříve jsem si myslela, že pro to, abych byla dobrým návrhářem, postačí mít talent a cit pro módu. Dnes jsem přesvědčená, že je zapotřebí mnohem více. Je to směsice talentu, obchodního ducha a intuice. Pokud chce člověk uspět jako návrhář, pak musí být pracovitý, cílevědomý a tvrdý - hlavně sám na sebe. Nesmí se bát riskovat a musí být připravený svému cíli hodně obětovat. Také pro vás tvorba nesmí být jen prací a je zapotřebí i trochu štěstí na lidi, které potkáte. 

Kde jsi hledala inspiraci pro novou kolekci?

Nová kolekce vznikala zhruba dva měsíce. Neměla jsem na ni příliš času, ale její téma jsem v sobě měla už dlouho, proto se mi tvořila s neuvěřitelnou lehkostí. Hlavní roli v kolekci bude hrát skútr, sama jeden takový už dva roky mám. Když se na něj ráno posadím a vyrazím do práce, není nic hezčího než vítr ve vlasech, svoboda a vědomí, že žádná vzdálenost po Praze pro něj není příliš velká.

Jaké jsou tvé plány se Sophisticem pro rok 2016?

Se značkou Sophistic by Veronika jsme s mým týmem udělali minulý rok velký kus práce. Došlo na rekonstrukci showroomu, internetové stránky a e-shop dostaly nový kabát a založila jsem na nich tento trochu jinak pojatý blog. Poprvé mě čeká představování kolekce novinářům, na což se moc těším, ale zároveň mám trochu trému. Letos bych také chtěla prezentovat svou kolekci na jednom z českých Týdnů módy a vyvézt značku za hranice. Prioritou pro mě je posouvat značku dále a už se na všechny ty naplánované projekty a plnění snů a nápadů moc těším.


zpět na výpis